Αντιμετωπίζοντας τις οικονομικές και περιβαλλοντικές αναταράξεις στο Ελληνικό τουριστικό προϊόν.
PDF Print E-mail

Η κρίση της τελευταίας διετίας έχει αλλάξει το σκηνικό που επικρατεί σήμερα στις επιχειρήσεις. Ο τουρισμός έχει δεχτεί και αυτός με τη σειρά του σημαντικό πλήγμα στα έσοδα που επιφέρει. Η πεποίθηση όλων είναι ο συγκεκριμένος κλάδος είναι ένας από τους λιγοστούς που μπορούν να δημιουργήσουν συνθήκες ανάπτυξης και ευημερίας στην Ελληνική οικονομία. Το ερώτημα που τίθεται λοιπόν, είναι αν κάτι τέτοιο είναι σωστό.

Τα αριθμητικά δεδομένα του 2011 επιβεβαιώνουν την παραπάνω σκέψη όσον αφορά τον αριθμό των αφίξεων. Σύμφωνα με τις εκθέσεις των μεγαλύτερων τουριστικών πρακτόρων, η Ελλάδα παραμένει και για το 2012 σταθερή επιλογή με τη συνθήκη όμως ότι στην αγορά της υπάρχουν πολύ καλές ευκαιρίες τιμής – ποιότητας, κάτι που ισχύει. Μεγάλοι ανταγωνιστές οι νέοι τουριστικοί προορισμοί που ανεβαίνουν γρήγορα θέσεις όπως οι Αφρικανικές χώρες και κυρίως τριτοκοσμικές. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε την επανένταξη της Τυνησίας αλλά και την Γκάμπια. Κλασσικοί βέβαια ανταγωνιστές παραμένουν η Τουρκία και η Ισπανία.

Μελετώντας τους βασικότερους διαμορφωτές του παγκόσμιου τουριστικού προϊόντος εντοπίζουμε και παρουσιάζουμε προσαρμοσμένους στην Ελληνική πραγματικότητα μερικούς βασικούς παράγοντες, ικανούς να ανατρέψουν το τουριστικό μας προϊόν και να τοποθετήσουν την Ελλάδα στο περιθώριο του τουριστικού χάρτη.

- Η πολιτική αστάθεια και οι κοινωνικές αναταραχές

Οι κοινωνικές συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί, οι πολιτικές αναταραχές και κοινωνικές εκρήξεις έχουν ήδη δημιουργήσει αρνητική ροπή στην εισροή τουριστών. Τα επεισόδια στο κέντρο της Αθήνας, η μόνιμη αρνητική προβολή των ΜΜΕ του εξωτερικού αλλά και μόνιμη ειδησιογραφία για τα οικονομικά της Ελλάδος, μόνο διαφήμιση δε μπορεί να είναι. Το κόστος τυχόν ακυρώσεων είναι σημαντικό ενώ είναι πιθανό το πλήγμα της εικόνας της χώρας προς το εξωτερικό. Επίσης, παρατηρείται και μια διστακτικότητα στις κρατήσεις για το φετινό καλοκαίρι λόγω του φόβου που άδικα έχει δημιουργηθεί.

- Το κόστος των πρώτων υλών και της ενέργειας

Η αύξηση του πληθυσμού αλλά και η συνεχής ανάπτυξη χωρών όπως η Κίνα και οι Ινδίες δημιουργούν αυξητικές πιέσεις στο κόστος της διατροφής, των υλικών, της ενέργειας. Τα παραπάνω σε συνδυασμό με τον ολοένα περιορισμό των οικονομιών δημιουργούν σημαντικά προβλήματα στον τουρισμό. Το κόστος της ενέργειας τα τελευταία χρόνια έχει μόνιμα την ανιούσα και η τιμή του βαρελιού brend το 2020 αναμένεται να φτάσει τα 150 δολάρια (σήμερα ήδη έχει φτάσει τα 120 δολάρια). Σύμφωνα με τις μελέτες μας σε Ελληνικές και ξένες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις το ενεργειακό αποτύπωμα των ξενοδοχείων ανά διανυκτέρευση παραμένει υψηλό (8%-15% του κόστους λειτουργίας) και δεν έχει αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά από τις επιχειρήσεις.

- Η κλιματική αλλαγή

Μια πρόσφατη έκθεση της KPMG αναφέρει ο τομέας του τουρισμού και των μεταφορών είναι οι λιγότερο προετοιμασμένοι ως προς την κλιματική αλλαγή. Η θεσμοθετημένη υποχρέωση των αεροπορικών εταιριών να πληρώνουν για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που παράγουν μέσω του συστήματος ανταλλαγής ρύπων δημιουργεί συμπληρωματικά κόστη. Φανταστείτε λοιπόν την αδυναμία των πελατών να μπορούν να αγοράσουν τα πολύ ακριβά αεροπορικά εισιτήρια αλλά και την αδυναμία των επιχειρήσεων να μπορούν να ανταποκριθούν στα αυξανόμενα περιβαλλοντικά κόστη, ενώ παράλληλα ασκείται πίεση ως προς τη μείωση των τιμών πωλήσεων.

Η απειλή της κλιματικής αλλαγής αντιμετωπίζεται με τη προώθηση δράσεων περιβαλλοντικής προστασίας και αειφόρου ανάπτυξης ενώ η ολοένα αυξανόμενη ευαισθητοποίηση των τουριστών για περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένους προορισμούς θέτει τις βάσεις για αλλαγές προς αυτή την κατεύθυνση.

- Η αδυναμία της διαχείρισης των απορριμμάτων και υποστήριξης με υποδομές των τουριστικών προορισμών.

Η ολοένα αυξανόμενη τουριστική μάζα δημιουργεί συνεχώς την ανάγκη για περαιτέρω υποδομές κυρίως σε ζητήματα διαχείρισης απορριμμάτων, λυμάτων και παροχής νερού. Η αδύναμη πλέον πολιτεία δεν είναι σε θέση να δημιουργήσει πλεονάζουσες υποδομές δημιουργώντας απροχώρητα προβλήματα και σοβαρές περιβαλλοντικές πιέσεις κυρίως στις νησιωτικές περιοχές όπου οι λύσεις είναι περιορισμένες. Σύμφωνα με τις μελέτες που έχουμε κάνει σε διάφορα ξενοδοχεία τα προβλήματα της διαχείριση νερού και απορριμμάτων αγνοούντα,ι καθώς δεν είναι πρώτης προτεραιότητας. Η άποψη των περισσότερων επιχειρήσεων ότι για παράδειγμα ο Δήμος όπου δραστηριοποιούνται δε συμβάλει στην ανακύκλωση ή το νερό που παρέχεται δεν είναι επαρκές δεν είναι βιώσιμη. Τα ξενοδοχεία θα πρέπει να αναλάβουν δράσεις μείωσης απορριμμάτων, νερού και ενέργειας μειώνοντας το αποτύπωμα τους.

- Η πρόταση μας

Η πρόταση μας περιγράφεται ως ο «βιώσιμος τουρισμός». Η προστασία του περιβάλλοντος, η προστασία και ευημερία των εργαζομένων στον τουριστικό κλάδο, η ικανοποίηση των πελατών, η προστασία και ευημερία της τοπικής κοινωνίας, η διατήρηση και βελτίωση των υφιστάμενων και νέων υποδομών, η επιχειρηματική αξία είναι οι βασικοί πυλώνες που η ομάδα του greenhotels προωθεί μέσα από τις λύσεις που παρέχει.

Προωθούμε λύσεις για μεμονωμένα ξενοδοχεία ή αλυσίδες ξενοδοχείων, προορισμούς και τουριστικούς συνδέσμους.

Συγκεκριμένα σχεδιάζουμε λύσεις για μεμονωμένα ξενοδοχεία η αλυσίδες ξενοδοχείων προωθούμε λύσεις που αφορούν:

• Τη διαχείριση ενέργειας.

• Τη διαχείριση του νερού.

• Τη διαχείριση των απορριμμάτων.

• Προγράμματα εκπαίδευσης του προσωπικού.

• Τη πιστοποίηση των ξενοδοχείων με συστήματα διαχείρισης.

• Προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

• Προγράμματα διαχείρισης απορριμμάτων.

• Προγράμματα διαχείρισης νερού. Υπηρεσίες για προορισμούς

• Σχεδιασμός προγράμματος και πλάνο δράσεων για ανάδειξη προορισμών σε αειφόρους.

• Προγράμματα προώθησης.

• Προγράμματα διαχείρισης απορριμμάτων.

• Προγράμματα διαχείρισης νερού.

Υπηρεσίες για τουριστικούς συνεταιρισμούς σχετικά με θέματα βιώσιμης ανάπτυξης και τουρισμού:

• Εξειδικευμένες μελέτες και υπηρεσίες.

• Ερωτηματολόγια και επεξεργασία για τα μέλη.

• Προώθηση μελών σε θέματα αειφόρου – βιώσιμου τουρισμού στο εξωτερικό.

• Προγράμματα εταιρικής κοινωνικής ευθύνης.

 

Ώρα λοιπόν για δράση, ώρα να αναπτύξουμε ένα βιώσιμο τουριστικό προϊόν.

 

Επισκεφτείτε μας στο FACEBOOK

 

Partners

CleanBlueMed msolutions CTL Consult CleanBlueAsia